Sunday, August 1, 2010

Sjakk gutta



Bilde #1 - Utenfor Kongstenhallen. Niklas Savio, Vidar Gjære og meg selv
Bilde #2 - Vidar Gjøre, Niklas Savio og jeg analyserer ett av Niklas sine partier
Bilde #3 - I stua i leie-huset. Yngve Rasdal og jeg analyserer, mens Vidar ser på Rybka

Heldigvis var en av oss smart nok til å tenke tanken om å leie hus. Billigere enn hotell, romsligere, bedre utsikt og jeg vet ikke hva. Kongstenhallen lå rett på andre siden av elva. Vi kunne ikke hatt det bedre. Utsikten var virkelig noe for seg selv. Motorbåter og yachter i alle størrelser passerte oss hele tiden og vi fikk nok å se på. Ellers var det slik jeg forestilte meg oppholdet. Fotball VM på TV'n, analysering av sjakk partier og noen øl før sengetid.

Vidar ble jeg kjent med under forrige NM i Bergen, og det var han som er den smarte, altså. Fabelaktig ide med huset. 5 av 9 poeng ble det i klasse 4. Men jeg tror ikke Vidar var ute etter annet enn å se hva klasse 4 inneholdt. Vi hadde kun 9 partier fra tidligere. Ingen av oss spiller aktiv sjakk. Man kan ikke forvente mer. Men jeg hørte en som ymtet frempå om å melde seg inn i  sjakk klubb og spille noen turneringer i året som kommer. Det var ikke måte på hvor mange alternative turneringer som dukket opp en kveld.

Yngve er en kjenning av Vidar og han har jeg aldri truffet før. Jeg fikk med meg at han var klasse 3 spiller, men det var ikke på slutten at jeg skjønte at han holdt på å vinne hele klassen. Jeg tror sannerlig alle hans partier varte rundt 7 timer. Uendelig lange sluttspill. Og det herligste av alt. Han er hobby kokk. Så det var litt av noen middager vi fikk servert. Et herlig humør. Ett tap i turneringen ble det. Og forbannet var han. Men han lysnet fort når han etter syv timer og midt på natta begynte å lage middag til oss. Hans siste parti er noe utenom det vanlige. Det var vinn eller forsvinn når Yngve på plass nr 2 møtte nr 1. Her var bare seier godt nok. Og dette partiet legger jeg ut ettverhert. 7.5 av 9 mulige og førsteplass i klasse 3.

Marianne, min kone, kom på torsdag. Vi fikk noen herlige turer i Gamlebyen. Både med og uten fotoapparat. Her var jeg i rekruttiden. Men alt var jo så mye større før. Torvet var jo lite. Men hva husker jeg? Det eneste jeg husker er springing langs stier, marsjering i gatene, vaktpost tjeneste, push ups og saluttering til offiserene. Men å få servert middag og ikke lage middag selv var visst verdt turen. Uansett om det ikke var meg men hobbykokken som stod på kjøkkenet.

Niklas ble jeg ogfså kjent med under fjorårets NM i Bergen. Han bodde ikke i lag med oss, men vi møttes ved Konstenhallen. Og vi fikk analysert både mine og hans partier. Han er den virkelige aktive sjakk spilleren blant oss. Og det er ingen som kan utsette noe på hans teorikunnskaper. I hvertfall ikke oss i klasse 5 og 4. Men dessverre så klaffet ikke alt i denne turneringen. Det ble 2.5 av 9 mulige poeng i klasse 4. Men om noen dager er han deltaker i Politiken Cup i Helsinør i Danmark, og det tror jeg han gleder seg til. Vi krysser fingre og håper alt går bra.

Jeg tror ideen om leie av hus kan være noe å ta med seg til neste års mesterskap i Oslo. Vi får se.

No comments:

Post a Comment